30 Ekim 2011 Pazar

Müşteri Bilgilerini Etkili Kullanabilmek

Geçen haftaki yazımda müşterilerden hangi bilgilerin alınması gerektiği hakkında bilgi vermiştim. Alınan bilgileri müşteri ile ilişkide kalacak ve satışa çevirebilecek şekilde kullanmazsak o kadar emek vererek aldığımız bilgilerin hiç bir değeri olmaz. Peki bu bilgileri nasıl etkili kullanabiliriz?

E-Bülten Gönderimi
Belirli periodlarda elinizdeki e-posta adreslerine promosyonlarınız, ürünleriniz, yeni hizmetlerinizden bahsederseniz müşteri ile iletişim halinde kalabilirsiniz. E-bülteni haftada bir göndermek yerine belki 2 haftada bir veya aylık göndermek insanları sıkmayacağı gibi ilgilenmelerini sağlayabilir.

Gönderdiğiniz e-bültenlere koyduğunuz linkler sayesinde müşterileriniz web sayfanıza yönlendirileceği için web sayfanızın trafiği artacağı gibi insanlara daha detaylı bilgi verme şansına da sahip olursunuz. Linklerin altına koyacağınız "e-tag" sayesinde hangi müşterilerin hangi linklere tıkladığını ve nelerle ilgilendiğini rahatlıkla görebilir ve belki yeni bir e-posta gönderimi yaptığınızda tamamen o kişinin ilgilendiği konuyla ilgili bir haber gönderebilir ve müşterilerinizin daha fazla ilgisini çekebilirsiniz.

Sms Gönderimi
Bir dönem çok kullanılan bu yöntem malesef tüketicilerin artık tepkisini çekmektedir. Bu yüzden müşterilerinize sms göndermeden önce bir kez daha düşünmenizi öneririm.

E-bülten ve sms gönderimini yapmadan önce sadece bu kanallardan haber almak isteyen müşterilerinize bunu yapmanız çok önemlidir. Her şirketten spam e-mail almaktan sıkılan müşteriler kendi rızası dışında gelen ve İzinli Pazarlama (Permission Marketing) kavramına saygı göstermeyen şirketlere güven duymamaktadırlar. Bu arada e-bülten gönderimi yaparken "e-bülten'den çıkmak istiyorum" butonu mutlaka olmalı ve buna tıklayanlar bir an önce e-mailing listenizden çıkartılmalıdır.

Yeni Ürün Tasarımı ve Kampanyalar
Elinizdeki verileri iyi analiz edip müşteri kitlenizin kimlerden oluştuğunu anlarsanız sonuç getirecek kampanyalar hazırlamanız, onlara yönelik ürün tasarlamanız ve elinizdeki hizmet veya ürünleri onların anlayacağı dilden anlatmanız çok daha rahat olacaktır. Elinizdeki data 18-25 yaş grubu ise verilecek mesajlar farklıyken 35-45 yaş arası için çok daha farklı unsurları ön plana çıkartmanız gerekebilir.

Müşteri Takibi ve Telemarketing
Herkesin ticari bir işletme olduğunu ve bu işletmelerin satış ile hayatta kaldıklarını gözönüne alırsak müşterilerin sizden ürün almalarını teşvik etmeniz gerekmektedir. Bunun için müşteri takibi (follow up) hayati önem taşımaktadır. Sizden bilgi almak için internetten bilgisini gönderen müşterilerinizi aynı gün mutlaka aramalı, ihtiyacını anlamalı, sisteme ne konuşulduğu girilmeli ve müşteri hizmetinizle ilgileniyorsa ileriki bir tarihe geri aramak için not koymalısınız. Böylece etkin bir şekilde müşteri takibini yapabilir ve müşteriyi hizmetinizden yararlanmasını sağlayabilirsiniz. Aynı şekilde ofisinize gelen veya telefonla sizi arayan müşterilerinizin bilgileri de sisteme anında girileceği için bu kişileri de telemarketing yaparak mutlaka takip etmelisiniz. Bu sayede sadece bilgi almak için sizinle iletişime geçen müşterileri rahatlıkla eleyebilir ve satış yapabileceğiniz kişilere rahatlıkla odaklanabilir, bir sürü enquiry içinde kaybolmazsınız.


25 Ekim 2011 Salı

Van için Herkes Tek Yürek!



Van Depremi'ne duyarlılık gösteren ve zor durumda olan depremzedelere yardım elini uzatmak isteyen vatandaşlarımız için bir liste hazırladık. Aşağıdaki kanallardan dilediğinizi seçerek yardımlarınızı en kolay şekilde Van'a ulaştırabilirsiniz:

1. KIZILAY
2868'e tüm operatörlerden boş bir SMS göndererek Kızılay'a 5 TL bağışta bulunabilirsiniz.

Ayrıca havale yoluyla destek olmak isteyenler, tüm bankalardaki "Türk Kızılayı" hesaplarından bağış yapabilir. Ayni bağışlar Türk Kızılayı lojistik merkezleri ve şubeleri tarafından kabul edilecektir. Tüm Kızılay şubelerinin iletişim numaralarını buradan öğrenebilirsiniz.

2. AKUT
Tüm GSM operatörlerinden 2930'a göndereceğiniz AKUT yazan bir SMS ile AKUT'a 5 TL bağışta bulunabilirsiniz.

Kredi kartını kullanarak internet üzerinden bağış yapmak isteyen vatandaşlarımız CardFinans ya da diğer banka kartlarını kullanarak bağışta bulunabilirler.

Havale/EFT için Banka Hesap Numaraları;
T. İş Bankası - Gayrettepe Şubesi - TR14 0006 4000 0011 0800 6666 63
Finansbank - Gayrettepe Şubesi - TR92 0011 1000 0000 0001 9576 70
Garanti Bankası - Ortaklar Cad. Şubesi - TR26 0006 2000 3570 0000 0029 30

3. BAŞBAKANLIK YARDIM KAMPANYASI
Başbakanlık tarafından Van’da yaşanan deprem nedeniyle başlatılan yardım kampanyası çerçevesinde saptanan banka hesap numaralarına buradan ulaşabilirsiniz.

4. KARGO FİRMALARI
Yurtiçi Kargo, PTT Kargo, MNG Kargo ve Aras Kargo yardım gönderilerini ücretsiz olarak ihtiyaç sahiplerine ulaştırmaktadır.

5. HÜRRİYET EVLERİ
Deprem sonrası yaralarını sarmaya çalışan ve kış öncesinde evsiz kalan Van için Hürriyet Gazetesi de büyük bir seferberlik başlattı. Hürriyet, Van’da kış koşullarına dayanıklı, mutfak, banyo ve tuvaleti olan "Hürriyet Evleri" kuracak. Kızılay işbirliğinde başlatılan kampanya ile her biri 6 bin liraya kurulacak evler, evsiz kalan vatandaşlara sıcak bir yuva olacak.

Van Depremi - Hürriyet Gazetesi Bağış Hesapları
T. İş Bankası Mithatpaşa Şubesi
4228 - 0971947 / IBAN TR370006400000142280971947
T.C. Ziraat Bankası Kızılay Şubesi
Hesap No 685-2868-5189 / IBAN TR060001000685000028685189
Garanti Bankası Kızılay Şubesi
Hesap adı: Van Depremi - Hürriyet
Şube: 082 Hesap No: 6294703 / IBAN TR72 0006 2000 0820 0006 2947 03

Yapacağınız ufak bir yardım zor durumdaki bir çok insanı hayata bağlayan bir umut olacaktır. Mesajımızın ulaştığı herkesi, deprem bölgesinde yardıma ihtiyacı olan vatandaşlarımıza yardım etmeye davet ediyoruz.


Bir bumads sosyal sorumluluk içeriğidir.

22 Ekim 2011 Cumartesi

Müşterilerden Hangi Bilgileri Almalı?

Geçen haftaki yazımda şirketlere gelen müşteri bilgilerinin (enquiry) yeteri kadar değerlendirilmediğini ve gözden kaçırılan her enquiry'nin sektöre göre değişmekle beraber değerinin 20$ -60$ arasında değiştiğini paylaşmıştım. Şirketler olası müşterilerden fazla bilgi alma sevdasına düşüp, ki bunların çoğu sonradan kullanılmıyor, insanların sıkılmasına ve bu bilgileri paylaşmamasına sebep olmaktadırlar. Halbuki şirketin yapacağı aktivitelere göre kullanabileceği kadar az ve öz alınan bilgiler her zaman çok daha verimli olacaktır. Aşağıda müşterilerden (telefonla arayan, internete formunuzu dolduran veya ofise gelen) alınması gereken belli başlı bilgi başlıklarını yazdım. Bu bilgilerin dışında da mutlaka alınabilecek bilgiler olabilir ancak ben herkesin sıklıkla aldığı bilgilerin üzerinden geçeceğim.

İletişim bilgileri ve doğum tarihi
Ad soyad gibi bilgileri herhalde tartışmaya gerek yok, mutlaka alınması gerekir. Eğer sunduğunuz ürün/hizmet cinsiyete göre değişiklik gösteriyorsa bu bilgiyi de almalısınız.Sunduğunuz ürün/hizmet insanların yaşına yönelikse doğum tarihini almakta fayda var. Mesela sunduğunuz ürün gamı 13-18 yaş grubu için farklı, 18-25 arası için farklı, 25 yaş ve üzeri için farklıysa bu bilgi sizin için çok değerli olacaktır. Böylece pazarlama çalışmalarında elinizdeki datayı doğum tarihine göre ayrıştırıp her kesime farklı mesaj ile ulaşabilirsiniz.

Ev-iş telefonu yerine cep telefonu almak daha mantıklıdır. Artık herkese cep telefonundan her zaman ulaşma şansınız vardır. İleride yapacağınız sms kampanyası içinde bu numaralar işinize yarayacaktır. Eğer alabiliyorsanız hem özel hem de iş e-mailini almanız iyi olur. Eğer tek bir e-posta adresi alabiliyorsanız özel mailini almanızda fayda var çünkü iş değişikliklerinde iş mailinin bir geçerliliği olmuyor.

Eğer çalışma şekliniz posta yoluyla broşür gönderme üzerine kurulu değilse adresin önemi yok. Genelde iş adreslerinin verilmesinden dolayı herhangi bir iş değişikliğinde bu bilgi geçerliliğini yitirmektedir. Tabi bu bilginin sıkça güncellenmesi için verilecek emek ve zamanı da hesaba katmanız gerekiyor. Bu bölümde sadece şehir bilgisinin alınması sizin için çok faydalı olabilir çünkü sene sonunda enquirylere baktığınızda hangi illerden başvuru olduğunu görmek pazarlama faaliyetlerinizi planlarken fikir verebilir. Mesela x ilden çok enquiry geliyorsa orada yapılan çalışmanın ses getirdiğini düşünüp aktivitelere devam etme kararını verebilir, ya da o ilde hiçbirşey yapmamışsanız bir kaç aktivite planlayabilir hatta oradaki potansiyele göre bir bayilik bile verebilirsiniz. Tabi bu kararları verirken sadece x ilden enquiry çok gelmiş diyerek yol alamazsınız ama en azından diğer parimetrelerle beraber bir fikir verebilir. Belki önceki senelerin rakamlarıyla karşılaştırmak biraz daha anlamlı olabilir.

Bizi Nereden Duydunuz
Bu sorunun cevabını alabilirseniz yaptığınız çalışmaların ne kadar doğru olup olmadığını ölçümleyebilirsiniz. Herkes tarafından bilinen bir marka değilseniz bunu mutlaka bilgi formuna koymalı veya müşteri ile konuşurken sormalısınız. Nerelerde görünürlük sağlıyor ve aktivite yapıyorsanız bunları sisteminize koyup müşterilerin verdikleri cevaplara göre bu bilgiyi sisteminize girmelisiniz. Google, Facebook, x gazetesi ilanı, referans, y alışveriş merkezinde stand çalışması gibi. Eğer kategori bulamadığınız bir müşteri varsa bunları da diğer adı altında sisteminize atmalısınız.

Enquiry tarihi
Müşteriyle temasa geçtiğiniz gün bilgilerinizi alıp sisteme girdiğinizde mutlaka o günün tarihi ile girmelisiniz. Bu size ilerleyen zamanlarda hangi periodlarda enquirylerin arttığıyla ilgili bilgi verir. Mesela yurtdışına öğrenci gönderen bir kurumun enquiryleri Mart-Haziran arası artar çünkü insanlar çoğunlukla yazın yurtdışına gittikleri için araştırmaya da bu dönemde başlar ve firmaları ararlar. Birde x tarihinde yaptığınız bir aktivitenin ne kadar ses getirdiğini enquirylerin artmaya başlamasıyla da anlayabilirsiniz.

İlgilendiği ürün/hizmet
Eğer sunduğunuz 4-5 farklı spesifik ürün varsa müşterinin hangi ürünle ilgilendiğini öğrenmekte fayda vardır. Bu sayede ilgili ürün gamıyla ilgili bir promosyon olduğunda herkese duyurmak yerine sadece o ürünle ilgilendiğini söyleyen kişilere duyurup mesaj kirliliği yaratmazsınız.

Alınan bilgileri girmek için piyasada satılan bir paket program alabilirsiniz ancak burada seçici olmanızı öneririm. Sonradan üzerinde değişiklik yapabileceğiniz bir CRM programı alırsanız ihtiyaç olduğunda yeni bilgi girme yerleri ekletebilirsiniz. Program almak için bütçeniz yoksa işe basit bir excel dosya ile de başlayabilirsiniz. Burada en önemli nokta bilgilerin doğru alınıp bekletilmeden sisteme girilmesi ve internet üzerindeki formunuzun çok fazla bilgi istemeyen bir formatta olmasıdır. Hiç kimse sırf siz mutlu olun diye uzunca formları doldurmak istemeyecektir.

Haftaya müşteri bilgilerini nasıl verimli kullanırız bunları sizlerle paylaşacağım.

21 Ekim 2011 Cuma

Sigorta İnternetten Yapılır!



Türkiye, sigorta karşılaştırma ve satın alımında çığır açacak yeni bir girişimle tanışıyor: Sigortadukkanim.com!

Türkiye’de mevcut sigortacılık anlayışı değişmeye başlıyor. Başta İngiltere olmak üzere dünyanın birçok ülkesinde birçok kişi, zorunlu ve gerekli tüm sigortalarını internetten, araştırıp seçerek satın alıyor.

Sigortadukkanim.com’u kuran ekip de bu modelin farkına varmış ve internetten sigorta satın almayı Türkiye’ye getirmeye karar vermiş. Bünyesinde kaskodan trafik sigortasına kadar birçok alternatif barındıran sitede, 20’ye yakın büyük sigorta firmaları arasından, kişiye en uygun olan sigorta poliçesi seçilebiliyor. Geriye de “en ucuz fiyatı”  veren online teklifi kabul etmek kalıyor.

Bizi renkli dünyası ile tanıştıran Sigortadukkanim.com, hazırladığı filmle öncelikle otomobili olup sigorta yaptıracaklara daha sonra evlerini sigorta etmek isteyenlere sesleniyor.

Şu bir gerçek ki biz “Çoktan Seçmeli” olan her şeyi severiz. Ezberleyip yazılıya girmektense birçok cevabın arasından bize en uygununu seçmek her zaman daha çok işimize gelmiştir. Buradan yola çıkmış olacaklar ki; sloganlarını bu yönde seçmişler:

Daha detaylı bilgi almak isteyenler; http://www.sigortadukkanim.com/ adresini ziyaret edebilirler. 


Bir bumads advertorial içeriğidir.

14 Ekim 2011 Cuma

100 TL'ler Çöpe Gitmesin, Satışla Değerlensin

Diyelim ki bir ürününüz/hizmetiniz var, harika bir web sayfası yaptınız, hedefe uygun mecralarda tanıtımlar ve pazarlama aktiviteleri yaptınız. Amacınız hem online -offline yaptığınız aktiviteler sayesinde şirketinize bir sürü müşterinin ulaşması ve bunlara satış yapmak. İnternet sitenize koyduğunuz iletişim formunu her gün bir sürü insan doldurup size gönderiyor hatta ofisinizi de hem telefonla arayanlar hemde gelenler oluyor. Buraya kadar herşey çok güzel. Peki bu aday müşterilerin (enquiry) bilgilerini bir programa doğru bir şekile girip takibini (follow up) iyi yapabiliyor musunuz? İşte bütün mesele bu ...

Enquiry follow up yani sizden bilgi isteyen müşterilerin takibi satış aşamasına giden en önemli yoldur. Hangi sektörde olursanız olun elinizdeki müşteri datasını iyi analiz edemezseniz yaptığınız yatırım çöpe gidecektir. Size gelen bir enquiry (telefonla, kapıdan veya internet kanalıyla) zaten sizden bilgi almak isteyen kişi manasına geldiği için bunu iyi değerlendirip gereken takibi yaptığınızda genelde satışa dönüşecek ve kapı kapı dolaşıp yeni müşteri aramanıza gerek kalmayacaktır. Ama çoğu zaman bu enquirylerin öneminin kavranmadığını, değerinin bilinmediğini ve gerektiği kadar üzerinde durulmadığını gözlemliyoruz. Halbuki bir enquiry'nin bedelini bilsek buna nasıl yaklaşmamız gerektiğininin önemini bir kez daha anlardık.

İçinde bulunduğunuz sektör, şirketinizin büyüklüğü, yaptığınız masraflar vs değişiklik gösterse de genelde bir enquiry'nin bedeli 20$'dan başlayıp 60$'a kadar çıkabiliyor. Bunu hesaplamak aslında çok kolay, şirketinizin yaptığı tüm masrafları kalem kalem toplayın, kira, maaşlar, internet, telefon, broşür basımı, ulaşım ve aklınıza gelebilecek her türlü masraf. Diyelim ki senelik masrafınız 100,000 TL ve size senede 1,000 enquiry geliyor. Demek ki elinizdeki bir enquiry 100 TL değerinde.

Yani o akşam saati siz yorgunken ofise gelip "başınızı şişiren" müşterinin bilgi kağıdı, bundan birşey olmaz deyip sisteme bilgisini girmediğiniz internetten başvuran müşteri, öğlen vakti siz tam yemeğe çıkarken bilgi almak için ofisinizi arayan müşterinin almadığınız iletişim bilgileri ya da o an meşgulüm deyip sisteme sonra girerim diye atladığınız ve bir daha bilgi kağıdını bulamadığınız o müşterilerin her biri 100 TL değerinde. Bir kağıt parçasındaki bilgi 100 TL olabilir mi? Bu hesaba göre oluyor işte!

Haftaya 100 TL değeri olan bu kağıt parçasında (yani enquiry'de) hangi bilgilerin olması gerekiyor bundan bahsedeceğim....

Not: Yukarıda bahsi geçen rakam sadece kolay anlaşılması için tamamen hayal mahsülüdür.






11 Ekim 2011 Salı

En İyi Blog ve Web Siteleri Büyük Ödüller İçin Yarışıyor!



Türkiye’nin en nitelikli blog ve web sitelerinin 6 adet Sony Tablet S ve sürpriz hediyelerle ödüllendirileceği yarışma için başvurular başladı!

2007 yılından bu yana bağımsız site sahiplerine sunduğu avantajlarla 11.000'den fazla kullanıcıya ulaşan ve sponsor markalardan tekliflerle para da kazandırmaya başlayan Hürriyet Bumerang, en iyi blog ve web sitelerini ödüllendirmeye hazırlanıyor!

5 Kategoriden Biri Sizin
Bumerang üyeleri arasında gerçekleşecek olan yarışmaya blog, forum, yerel haber siteleri gibi her türlü bağımsız web sitesi katılabilir.

“En Tarz Blog” “En Çalışkan Blog” “En Sosyal Blog” “En Bilge Forum” ve “En İyi Yerel Site” kategorilerinde düzenlenecek olan ödül töreninde “Jüri Özel Ödülü” de dahil olmak üzere toplam 6 site sahibi Sony Tablet S ve sürpriz ödüller kazanacak.

Eğer hala Bumerang üyesi değilseniz bumerang.hurriyet.com.tr üzerinden kolayca üye olabilir, başvurunuzu üye girişi yaparak gerçekleştirebilirsiniz.

Yarışma detaylarını öğrenmek ve başvuruda bulunmak için tıklayın!


Bir bumads advertorial içeriğidir.


8 Ekim 2011 Cumartesi

Sosyal Sorumluluk Projesi Dediğin Böyle Olur



Son zamanlarda televizyonlarda Anadolu Sigorta'nın "Bir Usta Bin Usta" adında bir reklamı var. Kültür Bakanlığı'nın danışmanlığı ile yapılan bu sosyal sorumluluk projesinde Anadolu’da kaybolmaya yüz tutan mesleklere olan ilgiyi artırmak ve bu mesleklerin yeniden canlanmasını sağlamak amaçlanıyor. Belirlenen illerde yürütülecek eğitim çalışmalarına 10 yıl boyunca kaynak sağlayacak olan Anadolu Sigorta bence son yılların en çarpıcı sosyal sorumluluk projesine imza atıyor.

Her yıl belirlenecek 5 ilde yirmi kişiye eğitim verilmesi planlanan projede yılda 100 kişi geleneksel işkolları ile ilgili mesleki eğitim almış olacak. 10 yıllık bir süreçte 1000 kişinin yaklaşık 50 meslekte yetkinlik kazanması ve bu mesleklerin bulundukları illerde sürdürebilir konuma ulaşması hedefleniyor. Kursiyerler teknik donanıma sahip olduktan sonra Türkiye İş Bankası'nın hazırladığı özel koşullu krediden de yararlanabilecekler.

Bazı şirketlerin yapmış olmak için yaptıkları sosyal sorumluluk projelerine kıyasla bu proje eğer doğru işlenmeye devam edilirse uzun vadede hem Anadolu Sigorta hem de ülkemiz için çok faydalı olacaktır. Unutulan ata meslekleri tekrardan canlanıp bir sürü usta yetişecek, istihdam yaratılacak ve en önemlisi ülkemize gelen turistlere çakma t-shirt satmak yerine kültürümüzü ve değerlerimizi simgeleyen bir çok güzel ürün satılacak.

















4 Ekim 2011 Salı

Hürriyet Gazetesi'nden Unutulmayacak Bir Hediye!


Hürriyet Gazetesi'nden okurlarına doğum günü, sevgililer günü, yıl dönümü ve diğer tüm özel günler için unutamayacakları bir hediye fırsatı!

Doğduğunuz gün Türkiye'de ve dünyada neler olduğunu hiç merak ettiniz mi?

Hürriyet, ilk yayın tarihi 01.05.1948'den günümüze kadar olan tüm baskılarının birinci sayfalarını kullanımınıza sunuyor. Bu sayede aileniz ve sevdiklerinize, doğum günlerine ait sayfayı armağan ederek bu özel günleri unutulmaz kılabilirsiniz. Dilerseniz kendi doğduğunuz güne ait gazetenin ilk sayfasını sipariş edip saklamanız mümkün. Ayrıca sizin için önemli olan, Türkiye ve dünya tarihine damgasını vurmuş olayların yer aldığı gazete sayfalarına da sahip olabilirsiniz. Örneğin "Dünya Kupası Finalleri"ne katılmaya hak kazandığımız o gün!

Size özel Hürriyet'inizi, orijinal gazete kağıdına baskılı olarak farklı ebatlarda seçebilirsiniz. Ayrıca ister karton tüp içerisinde, ister özel kutuda, isterseniz de oldukça şık bir ahşap çerçeve içerisinde sipariş verebilirsiniz.

Bunun için tek yapmanız gereken http://bit.ly/dogumgunu2 adresini ziyaret ederek istediğiniz tarihi belirtmeniz!


Bir bumads advertorial içeriğidir.

1 Ekim 2011 Cumartesi

Kartvizitteki Bilgilerin Etkili Şekilde Kullanımı

Geçen haftaki yazımda kartvizit tasarımları hakkında bilgi vermiş ve hangi bilgilerin yer alması gerektiğini belirtmiştim. Son dönemlerde bu konuda bazı web sayfalarının çok aktif olduklarını ve klasik matbaacılık anlayışından farklı bir platforma doğru bir kayma olduğunu gözlemliyoruz. Web sayfalarında sunulan binlerce hazır şablon üzerinden müşteri istediği tasarımı yapıyor, siparişini veriyor ve kartlar eline kargo yoluyla ulaştırılıyor. Bunlardan http://www.zazzle.com/ ve gene uluslararası olan ama Türkçe sayfasıyla hizmet vermeye başlayan http://www.vistaprint.com.tr/ ilk akla gelen web sayfaları.



Alınan kartvizitlerin saklanması ve bu bilgilerin kullanımı her zaman büyük sıkıntı olmuştur. Bazı şirketler bu problemi ortadan kaldırmak için kartvizit tarayan ve bu bilgileri bilgisayara kaydeden scanner piyasaya sürmüştür ancak bu işlemin zahmetli oluşundan dolayı ben farklı bir yöntem kullanıyorum. Kullandığım metot sayesinde işinden ayrılan kişilerin kartvizitlerini bilgisayardan arayıp silme zahmetinde bulunmadığım gibi tek bir tuşla ilgili kişinin yeni bilgilerini sisteme girebiliyorum. Metot dedim ama aslında bu hepimizin bildiği Microsft'un Excel programı. Kartları gene saklıyorum, zaman zaman bakma ihtiyacı duyarsam kartvizitlikten bakıyorum, tanıştığım herkesin kartına mutlaka tarih ve yer yazdığım için "ne zaman biraraya gelmiştik" sıkıntısını da çekmiyorum.



Oluşturduğum excelde ad-soyad-telefon-email vs gibi başlıklar olduğu gibi birde hatırlama sıkıntısı çekmemek için "nereden"  gibi bir başlıkta ekliyorum. Aile, lise, üniv., master, askerlik, x işyeri, y işyeri, linkedin kontak vs gibi 20'ye yakın başlığımın olması sayesinde bayramda, yılbaşında ve diğer özel günlerde e-posta gönderdiğimde her gruba farklı mesaj atabiliyorum. Sevdiklerimizi hatırlamak için güzel vesile olan bu günlerde herkesin attığı tek tip sıkıcı mesaj yerine daha sıcak ve ilgili kişiyi tanıdığımı hatırlatan bir e-posta atmış oluyorum. Ya da iş hayatından tanıştığım birisine çiçekli böcekli (mesela) bayram mesajı yerine daha oturaklı bir e-posta gönderme şansım oluyor.


Tabi bu excel dosyayı yıllar içinde geliştirip eklemelerde bulunuyorum. Mesela sosyal medya işin içine girdiği için bir kolonda Facebook için açtım ve orada arkadaşmıyız değilmiyiz bunun da notlarını almaya başladım. Eğer arkadaşım değilse ve eklemem gerekiyorsa rahatlıkla kimi eklemem gerektiğini görebiliyorum. Böylece iş hayatındaki insanlara ve arkadaşlarıma kısacası elimdeki veritabanına duyurmak istediğim şeyleri bayramda seyranda 3-4 e-posta ile değil sosyal medya sayesinde her zaman duyurma şansım oluyor ve daha fazla iletişim halinde kalmamızı sağlıyor. Excel dosyanın bilgisayarda fazla yer kaplamaması, her zaman ulaşılabilir olması, istediğiniz zaman kolaylıkla her türlü bilgiyi ekleme ve çıkarma şansınız olması büyük kolaylık sağlıyor.

Şirketlerin yüzbinlerce müşterisine bir sürü para vererek kurdukları CRM sistemleri sayesinde gönderdikleri kişiye özel mesaj sistemini ben çok daha ufak bir dataya sıfır bütçe ile ama ciddi zaman ayırarak mütevazi bir şekilde yapmaya çalışıyorum. Tabi bu dataları her zaman güncellemek, dönen mailler olduğunda yenilerini girmek inanılmaz sabır isteyen bir şey ama bence değiyor çünkü kartvizit üzerinde kalan bilgileri etkili bir şekilde kullandığımı biliyorum. Bu sistem sayesinde iş hayatında bir sürü insanla temas halinde kalabilmeyi becerdiğim gibi yeni insanlara da rahatlıkla ulaşabiliyorum. Tabi sevdiğim ama zaman ayıramadığım arkadaşları da hatırlamak işin en güzel kısmı oluyor. 10 senedir benden e-posta alan birisi "o kadar iş değiştirdim, annem babam bile zaman zaman mail adresimi bilmezken senin beni hep hatırlaman inanılmaz bir şey" demesi zaten son noktayı koyuyor.